14 december 2007

De ongeschreven regels geschreven (1)

Vergeef me de paradox in de titel, maar deze site moet zijn verantwoordelijkheid nemen. Het is al droevig gesteld met de kennis van de geschreven regels, zo weten bijvoorbeeld velen niet eens wanneer en hoe remise geclaimd kan worden. Dit zoeken jullie maar op in de geschreven regels. Nog veel erger is het schijnbaar totaal ontbreken van enige kennis van de zogenaamde "ongeschreven regels". In deze nieuwe rubriek richt ik mij op het grijze gebied van de (schaak)ethiek. Zo is een regel als "je mag je tegenstander niet hinderen" in de praktijk veel te algemeen. Ik verklaar me nader:

De zwartspeler, ik zal zijn naam maar weer niet noemen want oei oei oei wat hebben schakers lange tenen, staat duidelijk gewonnen. Hij vond het nodig dit te benadrukken door - niet aan zet - met een ferm gebaar alvast een zwarte dame naast zijn bord te plaatsen. Ik vraag U af, waar is dit voor nodig? Van tijdnood was geen enkele sprake, en de pionnen staan nog op eerbiedige afstand van de promotie-rij. Het kan alleen worden opgevat als intimidatie en/of arrogantie. Zijn tegenstander deed het enige juiste: de rug nog eens krommen en zo stug mogelijk verdedigen. Slechts 5 zetten later bleek al dat de zwartspeler zich beter op zijn stelling had kunnen concentreren:



Op Pb6 volgt Ta5 mat. Dan maar Ta8, het paard blijft echter gepend (want indien Pb6 ruilen op a8 en Th8) en ging zelfs verloren. Het ging van kwaad tot erger:

Inmiddels staat wit zelfs beter, al is het potremise. Zijn wraak was zoet; hij liet zwart nog zo'n 40 zetten lijden in dit eindspel voordat de onvermijdelijke remise getekend werd.

Ongeschreven regel 1: Indien een voor promotie-doeleinden bestemde dame niet door de wedstrijdleider is aangereikt voor of tijdens de partij, mag deze alleen door de speler zelf naast het bord worden geplaatst indien deze minder dan 5 minuten bedenktijd overheeft, en deze over minstens één vrijpion beschikt waarvan redelijkerwijs verwacht mag worden dat deze binnen enkele zetten tot dame gepromoveerd zal worden.