29 oktober 2008

Anand terecht kampioen, Kramnik gebroken


Nadat Kramnik in partij 10 karakter toonde door Anand in een rommelige blufpartij de weg te laten kwijtraken, gaf hij zich in partij 11 definitief gewonnen door na 24 zetten zelf remise aan te bieden. Zo hielden de heren zich keurig aan mijn voorspelling: 6½-4½. Anand toonde zich in alle opzichten superieur aan zijn voorganger, dus verrassend genoeg ook in de onderdelen voorbereiding en positiespel. Kramnik gaf de match waarschijnlijk mentaal op toen hij partij 9 niet wist te winnen, ondanks de overwinning die hierop volgde. Uit die 9e partij, de enige waarin Anand flink op de pijnbank werd gelegd, heb ik twee momenten gekozen die symbolisch zijn voor de hele match.

Anand heeft zojuist 11.Td1 gespeeld. In de persconferentie na afloop zei Kramnik over deze zet iets zeer opvallends: "11.Td1 is niet de beste zet wegens 11...Ph5. Ik speelde echter 11...Lb4 omdat ik zijn voorbereiding wilde ontlopen. Ik word er namelijk moe van om na de opening met 1½ uur tijdsachterstand tegen een slechtere stelling aan te moeten kijken". Kramnik geeft hier dus toe dat Anand veel beter is voorbereid dan hijzelf. Bewust mindere zetten doen alleen om uit de voorbereiding te geraken, staat op dit niveau natuurlijk gelijk met mentaal opgeven.
Na allerlei verwikkelingen stond het zo:

Kramnik speelde hier in lichte tijdnood 35...Dc7. De bekentenis die hij na afloop deed zouden de meesten van ons in de post-mortem niet durven doen: "Ik dacht een volle minuut na over 35...f4, toen pas zag ik dat hierop mat in 1 volgt!" Niet alleen is dit het bewijs van een schrijnend gebrek aan vorm, ook zeg je dit natuurlijk alleen als je al stiekem afscheid hebt genomen van de titel.
Ik vond deze twee momenten kenmerkend voor het spel van Kramnik de afgelopen weken. Ik ben benieuwd of we hem ooit nog op volle kracht terug zullen zien, hij zou niet de eerste zijn die na een desastreuze match nooit meer de oude is geworden...

Niemand zal problemen hebben met Anand als wereldkampioen, zowel als persoon en als schaker is het een champ waarop we in onze sport trots kunnen zijn. In India zal hij nu zeker de godenstatus hebben bereikt, onderschat dit niet, zijn populariteit was al immens en niet te vergelijken met de aandacht die bv een Timman zou krijgen bij een WK-titel.
Tenslotte: een WK-match Anand-Topalov is zeker iets om weer verlekkerd naar uit te kijken!