22 oktober 2008

Weet Kramnik ook eens hoe dat voelt...

Niet iedere toeschouwer hoefde 35 euro neer te tellen voor een toegangskaartje voor de speelzaal...

In partij 6 kwam Kramnik na een pionoffer dat volgens mij een onzinnige slag in de lucht was, in zo'n stelling terecht die we allemaal wel eens hebben: je hebt constant het gevoel dat je gaat verliezen, maar het is nog te vroeg om op te geven. Anand gaf een masterclass "afmaken voor gevorderden" en tikte zijn tegenstander volledig zoek. Na 6 partijen 3 punten achter, Kramnik zal blij zijn als het voorbij is. Ik heb het even nagekeken, gemiddeld (snel- en rapidschaak niet meegeteld) verliest hij 3 partijen per jaar(!), 1 met wit en 2 met zwart. Nu dus 3 binnen 1 week, een geheel nieuwe ervaring. Weet hij ook eens hoe dat voelt. 

Anand houdt zich om begrijpelijke redenen, it ain't over till it's over, redelijk op de vlakte al kon hij op de laatste persconferentie een brede grijns niet onderdrukken. Vlak voor de match was hij nog wel zeer uitgesproken in een uiterst boeiend interview met het toonaangevende blad "der Spiegel". Hieruit heb ik de meest interessante uitlatingen vrij vertaald:
  • Over de voorbereiding: "Als je me een stelling laat zien uit 1 van Kramniks duizenden gespeelde partijen, zal ik met 90% zekerheid de bijbehorende partij weten."
  • en: "Sinds april heb ik Kramnik 10 uur per dag bestudeerd."
  • Over niet-schaaktechnische aspecten: "Emoties zijn de beslissende factor. Schaken is deels acteren. Aan de gezichten kun je niets meer aflezen, behalve bij Kasparov, dat is een open boek. Ik probeer uit de ademhaling van mijn tegenstander op te maken of hij gespannen is."
  • Over ontspannen tijdens de match: "Ik kijk het liefst naar Hitchcock films ter ontspanning."
  • Over zijn ontmoeting met Fischer in Reykjavik: "Hij wilde naar MacDonald. In een park analyseerden we enkele Karpov-Kortchnoi partijen uit 1974. Fischer probeerde me ervan te overtuigen dat al die partijen van tevoren waren bedacht. Hij kon me niet overtuigen."
  • Over Magnus Carlsen: "Vroeg of laat wordt hij wereldkampioen. Ik mag hem wel, net als ik houdt hij van Monty Python. Of hij mijn secondant is? Misschien. Laat Kramnik maar uitzoeken of het waar is."


NameNat.Rtg
G01
14/10
G02
15/10
G03
17/10
G04
18/10
G05
20/10
G06
21/10
G07
23/10
G08
24/10
G09
26/10
G10
27/10
G11
29/10
G12
31/10
AnandIND2783
½
½
1
½
1
1
KramnikRUS2772
½
½
0
½
0
0