05 oktober 2008

Rare snuiters die paarden

Matgeven is altijd leuk, maar met een paard nog wel het leukst. Een dubbele matdreiging met een paard komt volgens mij niet zo vaak voor (toch Tim Krabbé?), hierom en op veler verzoek laat ik het slot zien van mijn partij in de 1e ronde KNSB, tegen DD.

Happel-Plas

36.Pxf7?? 
Dit paard raakt ingesloten, maar daar speelde ik niet eens op.
36...h5
Lijkt de pion te redden, maar hier zat meer achter. Wit had niets in de gaten.
37.e4?
Hij wil waarschijnlijk naar f5 met zijn paard, maar dat lukt niet meer. 37.Pxe5 was nog de beste optie, maar dat staat gelijk met opgave.
37...Tg4!


Opeens dreigt er 38...Pg1 mat! Dat is alleen te pareren met 
38.Tc1
maar na 
38...Ke7 39.Ph6 
springt mijn paard de andere kant op: 
39...Pg5 mat!

Wat ook niet vaak voorkomt is eeuwig schaak met een paard. In mijn eerstvolgende partij, tegen Tromp, had ik in de volgende stelling nog een minuut of 3.

Tromp-Plas

Ik had sterk het gevoel dat er ergens een mat in moest zitten en besloot vrijwel al mijn tijd ernaar te zoeken, ik kon immers altijd nog eeuwig schaak geven. De variant waar ik het langst naar keek was 50...Pa2++ 51.Kd1 (51.Kb1 Tc1 mat) Txh2 maar na 52.Db8 wat mijn toren pent zag ik het niet meer. Ik gaf dus maar eeuwig schaak met mijn paard: 50...Pa2+ 51.Kd1 Pc3+ remise. Leuk, maar er zat wel degelijk winst in na de zojuist genoemde variant: na 52.Db8 wint zwart met 52...Pc3+ 53.Ke1 Pd5!


Deze laatste zet had ik gemist in de vooruitberekening. Er dreigt 54...Kd4 en 55...Tc1 mat. 55.Kd1 helpt niet wegens 55...Pe3+, en wit heeft ook geen eeuwig schaak. Als de zwarte koning op e3 komt dreigt er zelfs ook nog Th1 mat. Makkelijk te vinden is het allemaal niet, zeker niet aan het einde van een lange vrijdagavond met nog maar enkele minuten op de klok. Een gepaste straf voor het missen van enkele opgelegde kansen eerder op de avond!