15 oktober 2007

De beste stuurlui zijn de grootste liefhebbers

Afgelopen vrijdag, snelle remise tegen Wim. Mooie gelegenheid voor een avondje langs de borden. Ook deze keer valt er van alles te genieten. Dolf gooit er een paar stukken tegenaan en zet Henks koning pardoes mat midden op het bord. Wijnand en Ed spelen de kleine klassieker, de wedren van paard tegen pionnen wordt uiteindelijk remise. Harmen beleeft een zwaar debuut tegen Tim en verliest uiteindelijk. Het langst blijf ik hangen bij Joost Ros-Wil. De onveilige witte koning lijkt me belangrijker dan de toren voorsprong die Joost al een tijdje heeft. Wil geeft in hevige tijdnood plotseling mat, maar hij heeft daar wel een forse blunder van Joost voor nodig. Ik dacht een mooie geforceerde winst te zien voor zwart, en wilde dat graag checken. Vooral voor de verliezer is het niet prettig om meteen na afloop geconfronteerd te worden met een betweter die gelijk aan de stukken gaat zitten. Bij sommigen mag je zelfs later in de bar nog geen goedbedoelde adviezen geven, zie vorige Schakelaar. Bij Joost II durf ik het wel aan en zodra ik de kans krijg zet ik onderstaande stelling op.


Wil speelde hier 1...g5? en dat liep dus goed af, maar ik denk een dwingender winst te hebben gevonden: 1...Dc2!! Typisch zo'n zet waar je oog maar net op moet vallen. Er dreigt Pd4 mat, en de enige normale manier om dit te verhinderen is 2.Pxc6. Maar dan volgt 2...Lg4+!! 3.Kxg4 Dxg2+ en altijd mat: 4.Kh4 g5+ 5.Kh5 Dh3+ 6.Kxg5 Tf5# of 4.Kh5 Dh3+ 5.Kg5 Tf5#.