29 oktober 2007

Nieuwe pletsmoezen (1)

Schakers staan bekend om hun creativiteit op de 64 velden, maar ook op het gebied van smoezen. Voor de niet-ingewijden: Plet is de bijnaam van een legendarische ex-RSR-schaker, die nooit gewoon verloor maar meestal verschrikkelijk geplet werd. Hij had dan de meest uiteenlopende en briljante smoezen, variƫrend van "ik had opeens hoofdpijn" (de gebruikelijkste) tot "meneer X kwam binnen en die verstoort altijd mijn gedachten" (de bizarste) tot "ik had mijn blunder wel gezien maar al genoteerd en ik wilde mijn notatie graag netjes houden" (de creatiefste). Pletsmoezen dus. Dammers, die platte aftreksels voor wie schaken te moeilijk is (waarom anders het inferieure schijvenspel beoefenen) kunnen op smoezengebied wel wedijveren met de schakers. Nota bene wereldkampioen(!) Schwarzman kwam afgelopen zaterdag met een gloednieuwe pletsmoes. Hij had in een modelpartij een gewonnen eindspel opgebouwd, toen hij door zijn stoel zakte. Daarna verzandde de partij in remise. De wereldkampioen was na het stoelincident zijn concentratie kwijt en gaf dit als reden voor het verspeelde halfje. Schwarzman desgevraagd: "Ik stond gewonnen..."