28 oktober 2006

Fritzed by FM Oscar

FM Oscar bezorgde mij de onvermijdelijke eerste seizoensnederlaag. Volgens de statistiekmeester was ik 8 partijen ongeslagen, maar met vorig seizoen meegerekend zelfs 15 partijen. Oz speelde ditmaal niet het slappe 2.d3, waarmee hij mij in het PK te grazen nam. Hij wilde blijkbaar wraak voor vorig seizoen toen ik de bovenliggende partij was in de vlijmscherpe Dg4 variant. Toen pakte ik het beter aan met h6, Le8 en f6, want in de diagramstelling (FM Oscar-Plas, na 20...Tc8-c4) sta ik al dubieus. Ik was Pf5 en Txd4 van plan, tot ik ineens iets veel sterkers zag: Tac8, Txc2, wit moet terugslaan anders De2 mat, dan Db3 gevolgd door Txc2 en wint. Toen Oscar ook nog zeer lang ging nadenken dacht ik, hij ziet het ook en kan er niks tegen doen, weer een punt erbij, en ik ging lekker rondwandelen. Deze zelfoverschatting sloeg snel om in zelfhaat toen ik bij terugkeer aan het bord na 40 minuten(!) Oscars verwachte antwoord 21.h4 zag en na 21...Tac8 22.Dh7+ Kf8 23.h5 de boel nog eens narekende: 23...Txc2 24.Txc2 Db3 25.hxg6

en hier zit het lek: het schijnbaar winnende 25...Txc2 dreigt weliswaar ondekbaar mat, maar verliest! 26.Dh8+ Pg8 27.Dxg8+!! (die had ik dus gemist) Kxg8 28.gxf7+ Kf8 29.Th8+ Ke7 30.f8D+ Kd7 31.Dd6 mat! Dit had Oscar allemaal gezien op de matzet na(!) vanuit het eerste diagram, dus die 40 minuten waren goed besteed. Ik zag niks beters dan stukverlies tegen 2 pionnen (vanuit diagram 2): 25...Dxc2+ 26.Ke1 Pxg6. Dit bood nog wel vechtkansen maar ik geloofde er niet meer in. Toen ik na dameruil ook nog de manoevre Th3-f3 overzag waardoor f7 viel was het over. Verloren van een combi van 10 zetten, Fritz zou trots op hem zijn!