15 oktober 2006

RSR's historic moment

Vrijdag vormde Aernout het eerste onneembare obstakel van het seizoen. Ik kwam niet door zijn Frans met 2.d3 heen en mocht in de eindstelling nog blij zijn met remise. Genoeg om weer helemaal op scherp te staan voor de 2e KNSB wedstrijd.

Met wit tegen v.d.Put van D4 sta ik na 15 zetten al schitterend. Ik zag een mooie doorbraak: 16.b3!! cxb3 17.Pb5! b2 18.Tc2 en nu was ik op 18...Pa6 rustig 19.Txb2 gevolgd door 20.Tc1 van plan, zwart staat namelijk bijna pat. Hij speelde echter waar ik op hoopte, 18...La6.


19.Pxf7! De dame kan niet spelen dus dit offer moet aangenomen worden. 19...Kxf7 20.Lc7 en de zwarte dame is ingesloten op haar beginveld! Ik telde hier het punt al, wat je dus nooit moet doen. Ik was even de concentratie kwijt en zag het even niet meer na 20...Dc8 21.Lxc8 Txc8 22.Tb1 Pe8.
Even dacht ik dat ik een derde stuk ging verliezen, na bv. 23.Tbxb2 Lxb5 24.Txb5 Pxc7 25.Txd5 Pba6 is het nog een heel karwei. Het duurde een kwartier voor ik hier de winnende zag.

23.Db3! Lxb5 24.Dxd5+ Kf8 25.Dxa8. Zwart gaf hier op vreemde wijze op: hij speelde nog 25...Pxc7 26.Txc7, ging bewegingsloos door zijn vlag en bleef ook toen nog voor zich uitstaren. Ik noteerde maar 1-0 en stak zelf als eerste mijn hand uit, ongebruikelijk als je gewonnen hebt. Een half uur later zat hij er nog steeds...
RSR 1 staat nu bovenaan in de 1e klasse, een historic moment! In de derde ronde spelen we tegen medekoploper en veelvoudig landskampioen De Variant in Breda, komt dat zien!