26 december 2006

Wandelen en wankelen in grijs Groningen

Groningen, zaterdag 23-12. De lange treinreis verliep onverwacht voorspoedig zodat telefonisch registreren (waarom kan dat bij andere toernooien niet?) niet eens nodig was, ik was een uur voor aanvang aanwezig in het Harmonie universiteitsgebouw midden in het centrum. De eerste ronde tegen een 1900-noorderling verliep traditioneel stroef, met de reis nog in de benen als pletsmoes. Ik pakte een kwal maar wel op a8, het paardje sprong miraculeus de hoek weer uit maar wel ten koste van 2 pionnen. Toen ik door een grove rekenfout zijn vrije a-pion helemaal niet won bood ik maar snel remise aan wat puur gezien mijn hogere rating, en dus niet op basis van stelling, grif werd geaccepteerd. Naast mij zat overigens Rob "de Beer" Hartoch remise te schuiven tegen good-old Erika Belle, belle en de beer dus. De wandeling door grijs en nat Groningen richting hotel duurde iets langer dan thuis bedacht maar geen nood: het Mercure hotel (met aantrekkelijke schakerskorting!) biedt gratis een prachtige knalroze leenfiets aan! Zowiezo een prachtig hotel met een voor schakers onkarakteristieke luxe in de vorm van o.a. minibar (natuurlijk hier geen dure drankjes uithalen maar wel de bij het tankstation gehaalde biertjes koud bewaren) en flatscreen. Wel een paniekmomentje: de enige zender die ontbreekt is Tien (voorheen Talpa)! Dus geen samenvatting van Fey-Sparta bekijken maar meehuiveren met Teletekst. Terug naar de schaakarena.


Tweede ronde weer een 1900-studentig type, Frans dus lekker snel spelen. Iets te snel, want in de diagramstelling speelde ik 22...g5?? en zag gelijk dat 23.g4! ellende zou opleveren. Dit alles ging onopgemerkt aan mijn tegenstander voorbij, want vrijwel a tempo kwam 23.Lg4? Dus maar meteen uit de penning, 23...Tg7, en verder alsof er niets gebeurd is. Het speeltempo is 100 minuten voor de hele partij + 30 seconden per zet, en de witspeler ondervond hiervan het grootste nadeel: als je eenmaal in tijdnood komt is er geen ontsnappen meer aan. Vanaf zet 30 ongeveer had hij steeds minder dan 1 minuut en daar was de stelling toch te wankel voor.


De beslissende klap was leuk: 39...g4! (met als pointe 40.fxg4 Le4+) en na 40.Lh4 gxf3+ 41.Kf2 Le4 42.Tg5 Txg5 43.Lxg5 fxg3+ 44.Kxg3 besliste de vrije f-pion simpel. Aangezien de organisatie om onduidelijke redenen geen enkele rekening houdt met mensen die op 2e kerstdag naar Fey-PSV willen, moest ik voor de derde ronde een vrijwillige nul laten noteren. Wordt vervolgd!