08 april 2008

Hilversum insite (1)

De kop is eraf, zowel letterlijk (eerste nederlaag) als figuurlijk (eerste overwinning, dan is het toernooi pas echt begonnen namelijk). Na een bye in ronde 1 (het Tweetallentoernooi in Roosendaal had om historische redenen voorrang) ging ik zondag grieperig naar Hilversum. Een mooie pletsmoes natuurlijk die ik achteraf niet nodig bleek te hebben. Er waren geen dopingcontroles dus onder de paracetamol begon ik een uitputtingsslag met zwart tegen een 1900-speler. Het standaardscenario overoptimistische aanval - pionverlies - niet te verhinderen afruil speelde zich weer eens af. Gelukkig deed ik in het eindspel een aantal sterke zetten achter elkaar, zodat ik alsnog het punt over de streep kon trekken. Niet analyseren en snel naar huis om bij te komen.



24...a5!
Fritz keurt deze af wegens de komende dameruil maar ik was en ben zeer tevreden over deze afwikkeling.
25.Dc5
Ook leuk voor mij is 25.Db2 b5 26.Td4 Lxa2! met als pointe 27.Dxa2 Dxc3+ en Dxe3.
25...Dxc5 26.Lxc5 Tec8 27.Ld6
Het leuke is dat het voor de hand liggende 27.Ld4 een kwal verliest: 27...b5! 28.Ta3 b4 en de toren is gevangen, want 29.Ta4 Ld7.
27...b5 28.Td4 Txc3+ 29.Kb2 Tac8
Zwart staat duidelijk beter wegens de c-lijn. Het ging dan ook snel bergafwaarts met de witten:

32.Tee2?
Dit verliest opeens heel snel, maar 32.Ted1 Tc2+ biedt ook weinig hoop.
32...Tc1!
Bijna mat! Wit verliest nu in een geheel geforceerde variant:
33.Te3 Tb1+ 34.Ka3 Tc4! 35.Tb2 Ta4+ 36.Kb3 Le6+ 37.Kc2 Txb2+ 38.Kxb2 Txa2+ 39.Kc3 Txg2 40.h3 b4+ 0-1

Derde ronde tegen IM Pruijssers, een groot talent in mijn ogen. Ik had me voor de verandering eens een paar uurtjes voorbereid (het griepje was even snel weer verdwenen, de dokter zou vaker een winnende schaakpartij voor moeten schrijven) en dat kwam nog op bord ook. Op zet 14 wist ik zeker dat ik deze stelling nog bekeken had, maar ik haalde allerlei varianten door elkaar. Uiteindelijk koos ik voor een mindere voortzetting waarvan ik al vermoedde dat die niet in mijn boekje stond. Een noodgedwongen pionoffer zonder compensatie was het gevolg. Aangeslagen door mijn slechte geheugen speelde ik de rest van de partij als een idioot, dat had ik tegen een 1800-speler ook nog wel verloren. Dat voorbereiden heeft dus ook zo zijn nadelen. Gelukkig blijft tegen een IM de imago- en rating-schade (dat is hetzelfde in de schaakwereld) beperkt.

In de volgende aflevering wat minder schaaktechnische en meer toernooi-info. Ik zal dan eens niet mijn spel maar de organisatie, speelzaal en aanverwante artikelen recenseren.

Drankjes-tussenstand (ontvangen-uitgedeeld): 0-1

Klik hier voor de uitslagen en standen van de A-groep