11 april 2008

Hilversum insite (3)

Direct na afloop van mijn partij kwam de wedstrijdleider naar me toe. Of mij iets was opgevallen aan mijn tegenstander. "Hij heeft de hele partij nauwelijks aan zijn bord gezeten" antwoordde ik. Zijn reactie was schokkend: "Dat zeiden zijn vorige tegenstanders ook al!" Tijdens de volgende ronde kwam de vermeende verdachte naar me toe. Hij wilde mij even spreken. Ik stond een stuk voor, dus waarom niet. Zeer geƫmotioneerd vertelde hij dat de wedstrijdleider hem uit zijn partij had gehaald en verdenkingen had geuit betreffende het constant weglopen van zijn bord. Zijn verklaring was een medische aandoening waardoor hij zeer vaak naar het toilet moet, en nu eiste de WL een doktersverklaring(!). Ik zei hem dat hij dit beter voor het toernooi aan de WL had kunnen melden om dit soort verdachtmakingen voor te zijn. Sinds het Moenen-incident zijn WL's scherper op dit soort gedragingen en eerlijk gezegd had ik ook mijn twijfels. Hij ging, iedere ronde, na vrijwel iedere zet naar het toilet, dronk wel gewoon koffie, dacht aan het bord nauwelijks na en had een TPR die 500(!!) punten boven zijn ELO lag. Na zijn verklaring geloofde ik zijn kant van het verhaal toch wel, want anders verdient hij een Oscar voor beste acteur. Zwaar aangeslagen vertelde hij in de rest van het toernooi totaal geen zin meer te hebben. Een beetje vreemd was het natuurlijk wel dat de WL dit rondenlang aankeek en hem dan plotseling tijdens en niet na de partij met zijn gedrag confronteerde. Ik zei dat terugtrekken uit het toernooi het domste was dat hij kon doen, het zou immers de verdenkingen alleen maar nieuw leven inblazen. De volgende dag bleef zijn bord leeg. Hij had zich teruggetrokken uit het toernooi.

Drankjes-tussenstand (ontvangen-uitgedeeld): 1-2

Gek van de dag: de speler uit de B-groep die zich na iedere nederlaag luidkeels beklaagt bij de wedstrijdleider over van alles en nog wat. "Maar nog 4 ronden, dus ik kan er nog 4 winnen" aldus de rode lantaarn van het gehele toernooi. Het antwoord van de WL was droog: "dat zal niet meevallen Flip".