18 juli 2005

Helaas maar kort genieten



Ik had tegen IM Ansell (2407) iets geks voorbereid: 1.e4 e6 2.d3 b5!?, en dat kwam ook op bord. Vanuit de opening overspeelde ik hem totaal, zodat hij in de diagramstelling (Ansell-Plas) al een bizarre noodcombi moest spelen: 24.Pxf5?! (dreigt Dg4+) exf5 25.Dh5 Pxe1 26.Txe1 Db4! De weerlegging. Valt e1 aan, dekt e7 en op 27.Te8+ komt Txe8 28.Dxe8+ Df8. Hij speelde maar 27.Lxb7 Dxe1+ 28.Kg2 Tac6 en hier stond ik maar liefst 2 torens voor tegen 1 loper. In plaats van te denken wanneer geeft ie nou eens op had ik beter kunnen blijven concentreren want ineens had hij een vrijpion op b7, weliswaar tegen een volle toren maar ik kon die pion maar niet winnen want steeds dreigde hij torenwinst of eeuwig schaak. Ik wilde al bijna remise aanbieden maar bleef het toch maar proberen. Uiteindelijk (20 zetten later!) liep ik met veel pijn en moeite uit het eeuwig schaak en het punt was toch nog binnen!

Zodoende 2 sub-hoogtepuntjes al bereikt: teletekst gehaald en de volgende ronde tegen een GM, de als 4e geplaatste Avrukh (2652). Hij is nr.50 van de wereld en staat een half punt achter mij :-)