11 juli 2005

Shirov als inspiratie



Als je op de laatste clubavond zowel de titel als de Coppa aan je neus voorbij ziet gaan, heb je even helemaal geen zin meer in schaken. Helaas(?!) staat het angstaanjagend sterk bezette toernooi in 020 alweer voor de deur, waar ik me in een vlaag van overmoed voor heb ingeschreven. Ik ben met mijn 2200+ ongeveer als 80e geplaatst van de 90 deelnemers. Om een debacle te voorkomen kan ik maar beter snel weer zin in schaken krijgen. Daarom het nieuwe boek van Shirov gekocht, met de mooie titel Fire on Board, deel 2. Speel een paar partijen van Shirov na en je krijgt gegarandeerd weer zin in schaken. Naast alle brandjes op bord vertelt hij uitgebreid over creativiteit in schaken. In 1 van de voorbeelden die hij geeft speelt hij wat mij betreft 1 van de mooiste zetten ooit.

In het diagram (Topalov-Shirov, zwart aan zet) lijkt wit makkelijk remise te kunnen maken: Kg1-f2-e3 en als zwart Le4 speelt, dan even g3 tussendoor. Als de zwarte koning echter e4 kan bereiken, wint hij. Shirov wint op briljante wijze een tempo: 47...Lh3!! Zo valt hij g2 aan en blijft e4 vrij voor de koning. 48.gxh3 Kf5 49.Kf2 Ke4 en na nog een paar zetten gaf Topalov op. Hij moet een keer zijn loper terugofferen voor pion d4 en het pionneneindspel wint zwart. Overigens is zelfvertrouwen bij toppers als Shirov altijd in ruime mate aanwezig: "Niemand anders in de schaakhistorie zou deze zet achter het bord kunnen vinden". Ook Fritz niet, trouwens.