16 juli 2005

Vroeg thuis, dat dan weer wel


Zo'n eerste ronde is altijd even aftasten, hoe zijn de speelomstandigheden, hoe is de organisatie? Uitstekend dus. De speelzaal is zeer ruim (sporthal) en gekoeld, stipt om 13.00 uur klonk de gong voor de eerste ronde. Winawer met Dg4 tegen een supergeconcentreerde Noorse IM. Ik ruilde heel snel mijn Franse loper, maar daardoor kon hij zijn toren via d3 naar h3 spelen. Daarom zal mijn plan wel geen theorie zijn :-) Net toen ik een beetje onder de enorme druk uitkwam, blunderde ik vreselijk.
In het diagram (Gullaksen-Plas) twijfelde ik tussen Db7, Dc8 en Tee7. Na 21...Db7 is het nog wel speelbaar voor zwart, echter na 21...Dc8?? niet meer. A tempo volgde 22.Tg3+ en toen zag ik pas dat wat ik bedacht had niet kon: 22...Tg7 23.Txg7+ Kxg7 24.Lh6+ Kh8 25.Df7 Te7 was de bedoeling, maar dan volgt natuurlijk 26.Lg7 mat. Daarom maar opgegeven en nog even geanalyseerd na afloop. Wel lekker vroeg thuis, dat dan weer wel. Morgen met wit proberen om de hatelijke nul van de score te poetsen.