22 juli 2005

Timman komend seizoen in team 1 RSR?


Een redelijk goede partij werd in enkele zetten om zeep geholpen. In het diagram (Plas-Bakker) durfde ik 31.Df5 niet aan wegens 31...Pg4. Ik had niet gezien dat dan sterk 32.Txb7! kan volgen: 32...Dxe3+ 33.Kc2 en a7 blijft hangen, of 32...Dxb7 33.Dxg5+ en 34.Dxh4. In plaats daarvan deed ik het hopeloze 31.Tf1? Pg4! 32.Dg3? Pe5 33.e4?? Pxd3 34.Dxd3 Dxe4. Pion kwijt, het toreneindspel is simpel verloren. Zoals vaker dit soort lange toernooien zie ik de laatste ronden na een paar uur spelen niks meer dus dat belooft niet veel goeds voor de laatste 2 ronden.
Als het scoren op het bord niet lukt moet je het ernaast maar proberen: Voor de partij een leuk gesprek gevoerd met Ton Timman, ja de broer van. Hij vertelde dat hij heel lang niet meer had geschaakt (ik vermoed enkele tientallen jaren, dus echt heeel lang), dat hij er weer zin in had en nog op zoek was naar een club. Mijn RSR-hart ging onmiddellijk sneller kloppen en aangezien zijn rating 2335 is, probeerde ik hem subtiel warm te krijgen voor ons eerste. Het lukte nog bijna ook, alleen wil hij absoluut niet voor de interne spelen, begrijpelijk want hij woont in Almere. Toen liet ik het er maar bij zitten. Was toch leuke publiciteitsstunt geweest, Timman bij RSR.