19 juli 2005

Zo'n typische terug-op-aarde partij


Ik had tegen GM Avrukh (geen flauwe grappen graag) Grünfeld voorbereid, het werd weer een 4-pionnen, ook prima natuurlijk. Helaas speelde hij het meer positionele 6...Pa6. Ik dacht dat ik die variant ook aardig kende maar na deze partij niet meer :-) Hij speelde snel b5 (ik zei na afloop dat ik enigszins verrast was door deze zet, hij antwoordde "only move"), maakte er een soort Wolga van. Hij won heel snel pion d5 terug en ik kon het eindspel niet ontwijken. Vanuit het diagram (Plas-Avrukh), voor de Keetbazen en Victors ongetwijfeld een droomstelling met zwart, duurde het ongelofelijk genoeg nog maar 5 zetten: 22.a3 Pe4 23.Lc1 gxf5 24.Te1 Tb8 25.Ph4 Lc3! 26.Td1 Lf6 en aangezien na 27.Pxf5 Pc3 volgt met kwalwinst (en supporter Spaan had zo ook wel genoeg genoten :-) gaf ik het maar op. Keiharde nederlaag dus, hij kan aardig schaken die Israeliër :-) Ik had hem graag laten zweten maar ook dat is niet gelukt, hij verbruikte maar een half uur voor de hele partij. Nu ik weer terug op aarde ben is het zaak om niet in een negatieve spiraal terecht te komen, want rustig aan doen is er niet bij in dit gezelschap. Opvallend: tot nu toe wilden al mijn tegenstanders na afloop analyseren (dus ook de nr.50 van de wereld), dat heb ik wel eens anders meegemaakt.