24 oktober 2005

Overleven temidden van de vele titelhouders

De derde ronde was de minste tot nu toe voor RSR. Joost offerde tweemaal een stuk. De eerste werd helaas niet aangenomen, de tweede helaas wel want die was incorrect. Plotseling slechts ½-3 voor Joost en na dat mooie begin terug in de anonimiteit. Dolf kreeg met Naumkin zijn tweede GM. Deze had nu wel genoeg beat gehad van RSR en schoof het grootmeesterlijk naar winst. Met een stuk achter had Dolf nog hoop omdat er nog slechts 1 vijandelijke pion overbleef, maar toen hij een tweede stuk niet kon redden op straffe van mat midden op bord was het over. CIM (Candidate IM) Oscar kreeg ook zijn tweede GM, de Ata-turk heeft maar liefst 2600+. Deze overzag wel alle complicaties die Oz weer wist op te werpen in het middenspel, kreeg uiteindelijk een gunstig eindspel en dan ben je kansloos. Ik mocht het enige RSR-punt noteren tegen IM Jens, een zogenaamde plugger. Dat zijn jonge gasten die zich iedere avond op hun tegenstander voorbereiden en dan lange openingsvarianten in hun geheugen stampen, pluggen dus. Echt gebeurd: Joost en Oscar gingen op een avond langs bij het groepje pluggers, die ze kennen van de vele jeugdtoernooien en die vlakbij een huisje bewonen. Hun werd de toegang geweigerd omdat ze de openingsvoorbereidingen niet mochten zien! Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig zeg ik altijd maar. Mijn tegenstander had een andere variant geplugd dan ik speelde (Nimzo met 4.Lg5) want op zet 11 dacht hij maar liefst driekwartier na. Kon ik even stiekem de tussenstand van Feyenoord op de internet-PC bekijken. In de tactische verwikkelingen die volgden was ik gewoon beter en ik sloot een paard op: 1-0. Na een GM en IM wacht mij in de vierde ronde de volgende GM, het toernooi kent zeer weinig "zwakke" (rating <2200) spelers en ongelooflijk veel titelhouders. Mijn start is net zo lekker als een paar maanden geleden in 020 maar toen volgden 4 nullen op rij dus niet te vroeg juichen. Voor wie zich afvragen waar ik de tijd vandaan haal voor al deze stukkies: het regent pijpenstelen en zoals het een echt toernooi betaamt staan er internet-pc's in de analyseruimte. De enigen die nog eerder in de speelzaal zijn dan ik zijn de camping-ontvluchters Joost en Oscar...