22 oktober 2005

RSR Topdogs - (Groot)meesters: 1½-2½

Op een open vlakte nabij Hoogeveen staat een eenzaam tentje. Hierin proberen FM Oscar en Joost the clubchamp elkaar warm te houden. Dolf heeft een hutje op de hei verkozen, en ik zit in een hotelletje in het naastgelegen Meppel. De meest comfortabele oplossing, al wens je een TV zonder teletekst je ergste vijand nog niet toe. Verder zit ik ongeveer 50 meter van het treinstation, zodat ik 's nachts eens niet droom over schaakblunders maar over voorbijrazende goederentreinen. Daartegenover staat het uitstekend verzorgde ontbijt (4 soorten hagelslag!). Alle vier de RSR-azen hebben rond de 2200 rating, zodat we al hadden uitgerekend dat we flink naar boven zouden worden ingedeeld. Aldus geschiedde: alleen Joost kreeg geen GM maar een IM, niet de minste want NK-deelnemer Sipke Ernst. FM Oscar was de man van de dag met een schitterende winstpartij op GM Naumkin. Bij de titel van deze Rus werden in de vorige eeuw al vraagtekens gezet toen hij eens in Catania in remise moest berusten tegen Jaco. In een open Spanjaard ging Oz er schijnbaar zonder aandacht voor het materiaal vol overheen, hoofdschuddend en duizelig geschaakt gaf de GM zich gewonnen tegen de FM. Dolf speelde zijn bekende systeempje met wit tegen GM Wells. Die stak er een heleboel tijd in, leek in het middenspel even in de problemen te komen maar toen Dolf in tijdnood kwam ging het ineens hard, een nul dus. Ik had weer eens een doorschuiffrans, tegen GM Jonkman. Het ging beter dan voor de KNSB, werd niet geplet dit keer, kwam zelfs een pion voor. Maar door iets te veel gaten won hij die met rente terug. Ik kon nog wel een toreneindspel bereiken, maar twee pionnen achter bleek er 1 teveel. In de analyse liet ik GM Nijboer, zeer teleurgesteld over zijn remise, zich op mij afreageren, hij mocht mij keer op keer vertellen waar ik beter had kunnen spelen en hoe vaak ik verloren stond. Toen ik iets teveel tegengas gaf ging hij er vandoor. Oscar had dan wel het mooiste resultaat van de topdogs, de meest heroïsche strijd werd geleverd door Joost tegen IM Ernst. Maar liefst drie keer stond hij een stuk achter, twee keer won hij het terug en de derde keer wist hij alle pionnen te roven. Ernst probeerde nog eindeloos het eindspel T+L tegen T+pion te winnen, vooral op tijd, maar na 102 zetten nam hij toch genoegen met het onvermijdelijke halfje, waarna ze het licht in de zaal uit mochten doen. Goed begin voor RSR, wordt vervolgd!