06 oktober 2005

Victor en Leo op recordjacht

De zesde ronde zit erop, dat wil zeggen voor Victor en mij want op het moment van schrijven zitten Wim en Leo nog te zwoegen. Victor speelde zijn zesde remise op rij en gaat nog altijd voor 9 (remises) uit 9. Naar eigen zeggen heeft hij nog een remise-aanbod afgeslagen maar de puntendeling lijkt dit toernooi onvermijdelijk. Ik liet Wim gisteren zien hoe je een meisje verslaat, geen genade tonen en je niet af laten leiden door haar zware stukken op c8 en f8. Vandaag mocht ik weer tegen een IM en dat liep minder goed af. Nog wel in het Frans opende ik "per ongeluk" de f-lijn (stukkenruil op de automatische piloot) en toen ging het hard. Na 25 zetten geloofde ik het wel. Wim probeerde gisteren met zwart een Tarrasch omdat hij van mij geen Grünfeld meer mag spelen. Het zag er aardig uit maar toen hij wits lopers actief liet worden (normaal Wims eigen specialiteit) ging het mis. Vandaag voorspel ik een overwinning voor hem zodat hij weer een beetje tussen zijn eigen niveau komt te zitten. Leo speelt vandaag tegen zijn zesde FIDE-tegenstander en allemaal boven de 2000. Gisteren nam hij professioneel remise in onduidelijke stelling. Ook nu weer staat hij beter al is er tactisch nog van alles mogelijk. Mocht hij dit winnen dan gaat zijn TPR richting 2200, nogal een contrast met zijn 1700 KNSB rating! De keiharde mentale trainingen (lees: continue afzeiken) van de andere drie werpen blijkbaar zijn vruchten af. De stand nu: Plas 3,5-6 Victor 3-6 Wim en Leo 2 uit 5. Tot slot het niet-schaken gerelateerde: vandaag ruim twee uur gewandeld, aldus de plaatselijke Kralingse plassen omcirkeld. Buiten geluncht want het is ruim 20 graden en 100% zon. Gisteren op z'n hollands de haven verkend: in plaats van een dure rondvaart pakten we de veerpont die vrijwel dezelfde route neemt, en waar we met onze o.v. kaart gratis op mochten.
Das war es vor heute, auf wiederschreiben!