04 oktober 2005

We zijn al aardig gewapend tegen beton

De vierde ronde hebben we zojuist achter de rug; we zijn gewend aan het betonschaak dat alle Duitsers nu eenmaal spelen en hebben van de 16 partijen er pas 4 verloren! Victor is het snelst besproken; hij doet zijn voornaam geen eer aan maar is wel nog ongeslagen met vier remises. Een tweede remiseBerg op de club dus, als hij het 9 ronden volhoudt heeft hij een extra biertje verdient. Leo maakte gisteren mooi remise tegen zijn tweede 2100-tegenstander. Hij stond een stuk voor maar zwart had compensatie dus nam Leo wijselijk het vredesaanbod aan. Na afloop werd hij ge-interviewd door de ZDF, die verslag deden van het toernooi. Wat vroegen ze toen ze hoorden dat hij uit Holland kwam: Waarom is v.d.Vaart van 020 naar zo'n klein clubje als HSV verhuisd? Ik had geantwoord dat HSV heel wat groter is dan die Mickey Mouse club. Leo ontketende een enorme rel in Duitsland door te antwoorden dat v.d.Vaart wegens ruzie met Ronald Koeman naar een willekeurige club is gevlucht. In de 4e ronde volgde Leo's derde 2100-tegenstander, die natuurlijk weer 1.Pf3 opende en ging schuiven. Na het derde pionverlies gaf Leo maar op. Wim heeft zoals bekend is moeite met schaken tegen vrouwen, dus werd hij gisteren op z'n Wims afgemaakt door een WFM. Hij kijkt naar de verkeerde dame zullen we maar zeggen. Vandaag won hij een verloren stelling door een geweldige truc. Ik berichtte vorige keer over de stinkende IM die Leo kwelde, en natuurlijk mocht ik daar de volgende ronde tegen. Ik pakte het zo scherp mogelijk aan en liep er op een gegeven moment compleet overheen. Volgens oom Fritz had ik een dame moeten offeren en daar minimaal drie stukken voor gekregen. Ik had helaas te veel tijd gebruikt en met 50 seconden voor 10 zetten in een superscherpe stelling ging er van alles mis. Vandaag ging het beter, in een Noteboom kreeg ik twee verbonden vrijpionnen op de damevleugel. Toen mijn Spaanse tegenstander zijn enige vrijpion wegblunderde gaf hij meteen walgend op. Tussenstand: Plas 2,5 Wim en Victor 2, Leo 1,5. Buiten het schaken hebben we o.a. de Oostzee bezocht, en het compleet verpauperde stadje Lübeck. Grüßen aus sonnig Hamburg!