07 november 2007

Niet geschoten is altijd mis

Lunchpauze, wandelingetje Coolsingel. Ik word aangehouden door twee niet als zwervers, (straat)krantenverkopers en ledenwervenden uitziende types. Ze stellen zich voor als medewerkers Politie Rijnmond, al bedenk ik me achteraf dat ik geen identificatie heb gezien. "Waaraan stoort U zich het meest?" overvallen ze me. Ik denk meteen aan: 1.Pf3 openingen, de Franse doorschuif, mensen die altijd aan je bord komen staan als je aan de verliezende hand bent, Arjan de Barman die om tien voor twaalf laatste ronde roept, maar ja, leg dat maar eens uit. Even overweeg ik te antwoorden "aan onbekenden die mij tijdens mijn kostbare pauze onzinnige vragen stellen", maar de politie is je beste kameraad dus ik bedenk me op tijd. Ik keer terug naar het Nivon en antwoord "aan de regelmatige pogingen tot fietsendiefstal bij het Nivon, blabla". Ik leg plaats en tijd uit, en krijg het voor de hand liggende en niet erg bruikbare advies om de fiets binnen te zetten. Met een "bedankt voor je antwoord" nemen ze afscheid. Niet geschoten is altijd mis, dat motto gebruikt de politie zelf ook toch?