19 januari 2008

Wijk aan Zee insite (1)

Wijk aan Zee, 1e ronde vrijdag 18 januari:

Ruim een kwartier te laat begon het obligate openingspraatje. Eindelijk kon mijn eerste Corus-deelname dan beginnen. De spreker had nog één mededeling. En plotseling stonden we, in plaats van openingsvarianten op bord te gooien, massaal 1 minuut stilte te houden voor Bobby. Schakers kunnen goed stil zijn, maar zonder stoelschuif- en klokindruk-geluiden klonk deze stilte pas echt oorverdovend. Een tiental meters verderop stonden Kramnik, Anand en al die andere topGM's met strakke gezichten voor zich uit te staren. Verstoorde voorbereiding? Of gingen hun gedachten toch uit naar de meest legendarische en controversiële schaker ooit? Hij stierf op de toepasselijke schakersleeftijd van 64.
En zo verliep mijn eerste Corus al totaal anders dan verwacht, nog voor er een zet gespeeld was.

Quote van de dag: Wijnand Dobbinga nadat mijn partij in remise was geëindigd: "Je laatste zetten zou ik zelf ook allemaal gespeeld hebben, dus ik ging ervan uit dat er niets meer in de stelling zat".

Drankjes-tussenstand (ontvangen-uitgedeeld): 0-1

Klik hier voor de uitslagen en standen van de tienkampen (Wijnand groep 6F, ik 2A).