20 januari 2008

Wijk aan Zee insite (2)

Wijk aan Zee, 2e ronde zaterdag 19 januari

Wie met het openbaar vervoer is, moet om 13.17 uur bus 78 nemen vanuit Beverwijk om precies op tijd de speelzaal te betreden. Gevolg is dat deze bus iedere dag volstroomt met schakers. Er zijn drie categorieën te onderscheiden: de kleinste groep bestaat uit nietsvermoedende lokale niet-schakers die vol verbazing om zich heen kijken in de anders toch zo lege bus. Dan is er de louter zetten producerende "ik stond gewonnen" categorie, u weet wel van het slag "had ik op zet 22 Ta8-e8 gespeeld i.p.v. Tf8-e8 dan had ik wel gewonnen", meestal aanpratend tegen een steeds wanhopiger om zich heen kijkend medeslachtoffer. De praktijk wijst uit dat het enthousiasme van deze groep afneemt naarmate het toernooi vordert. De grootste groep, waartoe ik ook behoor, zit diep weggezakt in zijn jas te hopen niet als iemand van categorie 2 te worden beschouwd. Gedeeltelijk uit schaamte maar ook om promotie te voorkomen naar onvrijwillig gesprekspartner in voornoemde éénrichtingsconversaties. De buschauffeur tenslotte zie je in gedachten de dagen aftellen tot hij weer alleen een verdwaald omaatje mag vervoeren...

Quote van de dag: "Ik speel nog niet perfect maar dat duurt niet lang meer" - Kramnik heeft geen gebrek aan zowel zelfvertrouwen als valse bescheidenheid.

Drankjes-tussenstand (ontvangen-uitgedeeld): 1-2

Klik hier voor de uitslagen en standen van de tienkampen (Wijnand groep 6F, ik 2A).