20 januari 2008

Wijk aan Zee insite (3)

Wijk aan Zee, 3e ronde zondag 20 januari



Zoals Donner al zei, hoe onrechtvaardiger de overwinning, hoe lekkerder dit voelt. In de vierpionnenvariant offerde Albert Termeulen (zwart) een kwal in plaats van die te pakken. Gevoelsmatig en naar later bleek ook theoretisch correct. Voor wit draait het in deze opening altijd om de vrije d-pion, overigens begonnen als c-pion en hier reeds gepromoveerd tot e-pion. Als die eraf gaat staat wit beroerd. Hoewel 19.Lf3 nog best te doen is zag ik hier wegens voornoemde reden alleen maar ellende. Dan maar in de beste RSR-traditie een blufzet: 19.Db3?!? Nu wint wit na 19...Dxe2?? 20.Tae1, maar zwart heeft veel sterker: 19...Pd4! en daar ging een vol stuk: 20.Dxb7 Pxe2+ 21.Kh1



Het is ongelofelijk dat ik hier nog uitkom. Fritz slaat op tilt en geeft o.a. Te8, Le4 en De4 als winnend. Er kwam echter: 21...Tb8?? en ik greep gelijk mijn kans: 22.Tad1! en opeens is het geforceerd uit! Er dreigt Td8+, dus 22...Pd4 23.Tfe1! Txb7 24.Txe5 (vooral niet 24.e8D+?? Dxe8 25.Txe8 Lf8 26.Lh6 Pe6 en 27.Tdd8 kan niet wegens mat achter de paaltjes) Txe7 (na 27...Ld7 28.e8D+ Lxe8 29.Txe8+ Lf8 30.Lh6 Pe6 31.h3 f5 32.Lxf8 Pxf8 33.Tdd8 heeft wit ook een gewonnen eindspel) 25.Txe7 en na nog wat tegenstribbelen in een eindspel met twee kwaliteiten minder gaf zwart op zet 38 volkomen gedesillusioneerd op. Die heeft de rest van de dag het onvervalste "Ik stond gewonnen" gevoel!

Quote van de dag: "Die grootmeesters kijken eerst naar de meest belachelijke zetten en als die niet blijken te kunnen gaan ze pas naar normale zetten kijken" - in de schakersbus kijkt men niet op een ratingverschilletje van 1000 of meer.

Drankjes-tussenstand (ontvangen-uitgedeeld): 2-3

Klik hier voor de uitslagen en standen van de tienkampen (Wijnand groep 6F, ik 2A).