24 januari 2008

Wijk aan Zee insite (6)

Wijk aan Zee, 6e ronde woensdag 23 januari

De meeste tienkampers doen al vele jaren mee, wat vaak reünie-achtige taferelen oplevert. Van RSR kan alleen Wijnand hierover meepraten, hij schat zijn aantal deelnames op ongeveer 30(!). Wel een echte RSR-traditie is de supportersdag, en woensdag was het weer zover. Net als Wijnand mocht ik nu ook eens ervaren hoe het is om in moeilijke stelling ook nog eens de druk van het legioen te voelen. Rob van der Lee, Wim Koster, Spaan, Dolf Meijer, Edwin Tol en Herman Keetbaas kwamen een dagje aanmoedigen. Op eerdere dagen zag ik al Peter Torczynski en Hans Veraart langsschuiven. Of dit supporteren averechts werkt is nooit nader onderzocht, in ieder geval heeft Wijnand nimmer een potje gewonnen op zo'n fandag, en leed ik mijn eerste nederlaag. 's Avonds was het wel weer ouderwets gezellig tijdens het diner in (altijd) de Sonnevanck. Ook altijd weer leuk om een aangeslagen Timman te zien binnenkomen, die van Sokolov nog even de wind van voren kreeg wegens zijn witnederlaag tegen Ljubo. Moet je ook maar niet het Topalov-nieuwtje spelen na 1 avondje kijken, terwijl Topalov en Chepa er drie jaar aan gewerkt hebben!

Quote van de dag: "Dat zal ik even aan mijn secondant moeten vragen" - is Topalovs antwoord op de vraag wat zijn verwachtingen zijn voor de rest van het toernooi, blijkbaar ligt de taak van Chepa niet alleen in het voorbereiden van openingen.

Drankjes-tussenstand (ontvangen-uitgedeeld): 4-5

Klik hier voor de uitslagen en standen van de tienkampen (Wijnand groep 6F, ik 2A).