28 januari 2008

Wijk aan Zee insite (8)

Wijk aan Zee 8e en 9e ronde, zaterdag 26 en zondag 27 januari

Het zit er weer op, qua score ben ik Wijnand net de baas gebleven (5 om 4,5 punt), maar niet qua aantal remises (ik 4, Wijnand maar liefst 7!). Enkele conclusies na mijn eerste deelname:
  • Tegenvaller: het reizen en dan met name de overstaps, vooral iedere dag 25 minuten op de schakersbus wachten bleek geen pretje.
  • Meevaller: de speelcondities, het leek voorgaande jaren altijd erg krap maar dat valt mee. Verder begon iedere ronde stipt op tijd (behalve de eerste toen Fischer net was overleden) en werd de website keurig op tijd bijgewerkt. De organisatie was zeer strak en niet alleen gericht op de GM-groepen, en zo hoort het ook.
  • Ga nooit op zondag een kijkje nemen, de drukte is dan echt niet leuk meer. In de commentaartent zijn dan zelfs geen staanplaatsen meer en de amateurs hebben na een loopje moeite om hun eigen bord weer te bereiken.
  • Bijna de complete (prof)schaakwereld laat zich zien bij dit toptoernooi, maar ook RSR was goed vertegenwoordigd. Behalve de reeds genoemden zag ik ook Henk Schouten en Sjoerd Hubregtse nog voorbijschuiven.

Quote van het weekend: "Ik heb geloof ik wel een beetje geluk gehad" - Als co-winnaar Magnus Carlsen zo met beide beentjes op de grond blijft, wordt het misschien nog wel wat met hem.

Drankjes-eindstand (ontvangen-uitgedeeld): 7-9

Klik hier voor de eindstanden van de tienkampen (Wijnand groep 6F, ik 2A).